Використання ментальних карт та мультимедійної гри - підготувала вчитель географії Гончарова В.А.
Використання програми PLICKERS- підготувала вчитель біології Денисенко А.О.
Інформаційно-комунікаційні технології в освітньому просторі- підготувала вчитель української мови та літератури Потьомкіна Ж.О.
Директор Златопільської гімназії
м.Новомиргорода
Бирзул В.Л.
Методика розробки карти мислення
Сьогодні, в час стрімких змін, шалених потоків різнопланової інформації, яку ми маємо опрацювати, завдань, які маємо виконати, щоб іти в ногу з часом, як ніколи актуальною є приказка: «Вчора-рано, завтра-пізно, а сьогодні – ніколи». В цьому вирі подій нам часом важко зорієнтуватись, зосередитись на головному, адекватно оцінити ситуацію, поставити конкретні цілі та побачити шляхи їх досягнення, зробити правильний вибір. Людство наполегливо шукає все нові й нові інструменти, для фіксації та обробки інформації, активізації мислення, уяви.
Сподіваюсь, що предмет нашої розмови, стане для вас корисним, зручним і красивим інструментом для вирішення цих, та широкого кола інших проблем.
До вашої уваги досвід використання можливостей актуальної і перспективної технології, яка стрімко набирає популярності та активно розвивається в усьому світі - це технологія Майнд-менеджмент.
Отже, Майнд- менеджмент - технологія зображення потоків інформації у вигляді карт, засіб підвищення ефективності інтелектуальної роботи, створення комфортного обзору цілого пласту справ і проблем з яким часто має справу сучасна людина. Розробником технології ММ вважають англійського вченого, відомого консультанта з питань інтелектуального розвитку Тоні Бьюзена.
Дана технологія є основою створення карт (карти розуму, ментальні карти, асоціативні карти, мапи глузду, карти мислення).
Працюючи над тією чи іншою проблемою, за масою деталей ми іноді втрачаємо її цілісне бачення, тоді, щоб краще зосередитись, ми активізуємо уяву (кожен робить це по своєму). При допомозі складених за певними правилами карт можна наглядно уявити досить складні концепції і значні об'єми інформації.
Коротко про правила розробки карти мислення.
1. Основні вимоги: творчість, яскравість, логічність, чіткість, ергономічність.
2. Принципи: візуалізація, систематизація, інформативність, асоціативність.
3. Інструменти: лінії, символи, кольори, нумерація, ореоли…
Припустимо, що необхідна попередня робота проведена і ми приступаємо до розробки карти мислення.
Беремо чистий аркуш паперу (А3, А4) і кольорові олівці. Починаємо малювати. Саме малювати. Головне, щоб було зрозуміло саме вам. Підключається асоціативне мислення, активно працюють обидві півкулі мозку. Традиційна "карта мислення" складається з кількох основних елементів:
1) в центрі-опис головної мети чи проблеми (центральний образ в овалі, трикутнику…). Далі розвиваємо тему, запускається потік асоціацій;
2) від центрального елемента відходять гілки першого рівня карти ( головні аспекти проблеми) так наша проблема «обросла» завданнями;
3) від гілок першого рівня відходять відгалуження інших рівнів (шляхи виконання завдань). Всі елементи позначаються ключовими словами, картинками, символами і коротким описом. Розділи і підрозділи рекомендується розміщувати навколо центральної теми. Потім їх можна пов'язувати у відповідності з логікою подальших міркувань. Так наша схема перетворюється на феєрверк ідей. Можна розвивати будь-яку кількість рівнів. Важливо вимкнути «внутрішнього критика», кожна ідея має бути зафіксованою на папері. Ці принципи збереглись і в комп'ютерних «картах розуму», але доповнені іншими можливостями. Найбільш відомими програмами для побудови карт в даний час є пакети Mind Jet, Mind Manager, Free Mind.
Карта мислення може бути і результатом групової роботи.
Етапи групової роботи над створенням карти
1. Вибір теми Задається загальний напрямок мислення (центральний образ) Важливо чітко сформулювати мету, щоб ідеї народжені в ході спільної роботи працювали виключно на розв'язання проблеми. 2. Індивідуальна мозкова атака Кожен працює над своєю картою.
3. Створення колективної КР Об'єднання думок шляхом нанесення на загальну карту озвучених ідей. Дописування нових ідей.
4. Інкубація З кожною думкою потрібно переспати. Займаємось іншими справами, а підсвідомість працює.
5. Друга редакція Повторюєм етапи 2 и 3. на вищому рівні.
6. Аналіз і прийняття рішення Зрозуміло, що карта акумулює в собі всю інформацію про проблему та шляхи вирішення в тому вигляді, що її можна охопити одним поглядом і з нею зручно буде працювати, але рішення приймають учасники. Практика доводить, якщо ідеї представлені у вигляді КР, то з ними набагато зручніше працювати, легко народжуються нові ідеї, адже карта сама провокує їх генерацію. В результаті, обговорення виходить більш насиченим та продуктивним.
Отже карта мислення допомагає зорієнтуватись, оцінити ситуацію, отримати наглядну картину наших цілей та шляхів їх досягнення «Краще один раз побачити ніж сто разів почути». Додаткова перевага такої карти полягає в тому, що у нас на руках виявляється готовий детальний план дій.
Технологія, що презентується, не вимагає фотографічної відтворюваності, проте несе потужний ідейний заряд, має безліччю відтворювальних деталей, прийомів, елементів.